ΣΚΟΠΟΣ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ

Αυτό το ιστολόγιο δημιουργήθηκε για να βοηθήσει στην επικοινωνία εκπαιδευτικών και γονέων του 9ου νηπιαγωγείου Καβάλας. Το νηπιαγωγείο βρίσκεται στην οδό Αγίου Τρύφωνος 2. Λειτουργεί με τρία πρωινά τμήματα και ένα προαιρετικό ολοήμερο. Στις σελίδες του ιστολογίου θα βρείτε πληροφορίες, ανακοινώσεις, ειδήσεις, αλλά και δράσεις των νηπίων, χωρίς να υπάρχουν φωτογραφίες τους. Θεωρούμε πως η μεταξύ μας συνεργασία θα συμβάλλει στην πρόοδο και ανάπτυξη των παιδιών.

Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2022

1ο  Εργαστήριο Δεξιοτήτων

                ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


                   



                    

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2021-22



ΤΙΤΛΟΣ;


" Φύλαξέ μας, μην μας πετάς...


 Ανακύκλωσε και παίξε μ εμάς"



Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι να γίνει κατανοητό από τους/τις μαθητές/τριες ότι τα απορρίμματα είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και η διαχείρισή τους αποτελεί σημαντικότατη ευθύνη όλων, μικρών και μεγάλων.

Οι επιμέρους στόχοι αφορούν στη διαμόρφωση συμπεριφορών και

στρατηγικών:

Ø  (α) ελέγχου της ανεξέλεγκτης ρίψης απορριμμάτων,

Ø  (β) ορθολογικής διαχείρισής τους (συλλογή και αποκομιδή)

Ø  επαναχρησιμοποίησης  και

Ø  (γ) ανακύκλωσης.

Ακολουθώντας τις φάσεις της διερευνητικής μάθησης, αξιοποιώντας τις ρουτίνες σκέψης στη ροή των μαθησιακών δραστηριοτήτων, τις δυνατότητες που παρέχει η ψηφιακή μάθηση και στοιχεία διαφοροποιημένης διδασκαλίας και περιγραφικής αξιολόγησης, οι μαθητές/τριες εμπλέκονται ενεργά στην οικοδόμηση της γνώσης και αποκτούν δεξιότητες μάθησης, νου, δεξιότητες κοινωνικής ζωής και ενσυναίσθησης, καθώς και δεξιότητες τεχνολογίας.

 

Ακολουθία εργαστηρίων:

 

1ο εργαστήριο :


 Τι γίνεται με τα άχρηστα;

 

       . 1.   Οι μαθητές/τριες συστήνονται με το θέμα και αφορμή για αυτό είναι ο ερχομός ειδικών κάδων ανακύκλωσης στο νηπιαγωγείο. Αποφασίζουν ένα όνομα για την ομάδα έρευνάς τους και δημιουργούν ένα συμβόλαιο δράσης τμήματος για τη διερεύνησή του σε κλίμα συνεργασίας. Σχεδιάζουν ό,τι γνωρίζουν για τη διαχείριση των άχρηστων αντικειμένων. Παρουσιάζουν τις ζωγραφιές τους στην ολομέλεια και καταθέτουν τις απόψεις τους.








     2. Οι μαθητές φαντάζονται ότι από κάπου έρχεται μια δυσάρεστη μυρωδιά. Αναπαριστούν τα συναισθήματα με το πρόσωπο και το σώμα  τους. Σε ζεύγη ζωγραφίζουν τι μπορεί να δημιουργεί αυτή τη μυρωδιά και εξηγούν από πού προέρχεται και γιατί. Εστιάζουν στο θέμα των απορριμμάτων και παράλληλα ενεργοποιείται η φαντασία τους. Παρουσιάζουν τις δημιουργίες τους και εξηγούν τα αποτελέσματα της συνεργασίας τους στην ολομέλεια.






 

3.      Συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με ιδεοθύελλα. Προτεινόμενες ερωτήσεις :

-          Τι είναι τα σκουπίδια;

-          Που έχετε δει σκουπίδια;

-          Που νομίζετε ότι υπάρχουν σκουπίδια σε ένα δρόμο;

-          Τι νομίζετε ότι υπάρχει στο δρόμο που να έχει σχέση με τα σκουπίδια;

-          Τι άλλο υπάρχει που έχει σχέση με τα σκουπίδια;

-          Εσείς τι κάνετε με τα σκουπίδια;

-          Τι θα είχε ενδιαφέρον να ψάξουμε σε σχέση με τα αντικείμενα που δεν τα χρειαζόμαστε πια;

 

2ο εργαστήριο :


                                       Ας δούμε τι συμβαίνει γύρω μας.

 

1.      Οι μαθητές παρακολουθούν το βίντεο  HD Peri Poll  και καλούνται να παρατηρήσουν, να συγκρίνουν και να διαχειριστούν κριτικά τις πληροφορίες. Στη συνέχεια φτάνουν σε συμπεράσματα σε σχέση με την προσωπική τους κατάσταση. Πως θα ήταν ο τόπος τους με καλή διαχείριση των απορριμμάτων και πως με κακή διαχείριση.










2.      Οργανώνεται ένας σχολικός περίπατος γύρω από το σχολικό κτίριο ώστε να παρατηρήσουν καλύτερα οι μαθητές τον περιβάλλοντα χώρο με στόχο : α) να εντοπίσουν τους κάδους που υπάρχουν στην γύρω περιοχή και να τους καταγράψουν, β) να παρατηρήσουν τυχόν προβλήματα σε σχέση με τα απορρίμματα και να τα καταγράψουν, γ) να εξετάσουν κατά πόσο το περιβάλλον γύρω από το σχολείο τους είναι φροντισμένο επαρκώς και να καταγράψουν καλές πρακτικές διαχείρισης των απορριμμάτων που  εντοπίζουν. Αποτύπωση με φωτογραφίες.













3.      Επιστρέφοντας από τον περίπατο καλούνται να αποτυπώσουν ατομικά τη διαδρομή που ακολούθησαν και τα όσα συνάντησαν στον δρόμο τους. Επίσης καλούνται να εκφράσουν την άποψή τους σε σχέση με την ικανοποιητική φροντίδα του περιβάλλοντα χώρου και προτάσεις βελτίωσης. 


4.      Ανατρέχουμε στον ελαιώνα πως ήταν πριν 6 μήνες και πως είναι τώρα μετά την υιοθέτησή του από το νηπιαγωγείο. Καταγράφουμε τι καταφέραμε να αλλάξουμε ως τώρα δείχνοντας φωτογραφίες του τότε και του τώρα.


5.      Φυτεύουμε σκουπίδια… θα μείνουν άραγε ίδια; Μια πλαστική σακούλα και μια φλούδα μήλου. Πειράματα και διαπιστώσεις 40 μέρες μετά! Καταγραφή των όσων παρατηρούμε με ΠΡΝ και ΜΕΤΑ. 






3ο εργαστήριο :

 

                Και τι κάνουμε με τα σκουπίδια; Γίνονται τα  σκουπίδια, παιχνίδια;

 

1.  Οι μαθητές καταγράφουν τα απορρίμματα της τάξης και όσων φέρνουν από το σπίτι τους για ανακύκλωση για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα follow green και τους τρόπους διαχείρισής τους. Αναγνωρίζουν την σήμανση της ανακύκλωσης πάνω στις συσκευασίες. Συζητάμε για τα ευρήματά τους στην ολομέλεια και τα χωρίζουμε ανά κατηγορίες σε οργανικά και ανακυκλώσιμα και χωρίζουμε και τις υποκατηγορίες των ανακυκλώσιμων. Κατατάσσουμε τα ανακυκλώσιμα σε χαρτί, πλαστικό, οργανικά κ..ο.κ. και τα τοποθετούμε στον αντίστοιχο κάδο ανακύκλωσης που έχουμε στην τάξη μας ή στον κομποστοποιητή μας.






















2. Οι μαθητές παρακολουθούν τα βίντεο για την ανακύκλωση   

ΠΕΡΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΛΕ ΚΑΔΟ,

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

          ΜΠΕΤΥ Η ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

          ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΥΣΚΕΥΩΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙ



           3. Ενημερώνονται για την επιλογή των ειδών, τη σωστή προετοιμασία τους και απόρριψή τους (οργανικά, ανακυκλώσιμα, καθαριότητα, όχι συσκευασία σε σακούλες). Δημιουργούμε πίνακες με τα ανακυκλώσιμα υλικά και τον εμπλουτίζουμε με ζωγραφιές, εικόνες διαφημιστικών φυλλαδίων, αποκόμματα συσκευασιών και καταγράφουν τους τρόπους διαχείρισής τους.






1. Διαβάζουμε το παραμύθι για την κομποστοποίηση, « ο κύριος Μπεν , η Μου και τα σκουπίδια)


2. Με τις ανακυκλώσιμες συσκευασίες που φέρνουν από το σπίτι τους τα παιδιά, παίζουμε ένα κινητικό παιχνίδι. Με γάντια και καπέλα και παριστάνοντας τους εργάτες της ανακύκλωσης, διαχωρίζουμε τα ανακυκλώσιμα και οργανικά είδη. (π.χ στους ειδικούς κάδους, στα καλάθια της τάξης, στον κομποστοποιητή που υπάρχει στην αυλή του ελαιώνα μας)


3.Κατόπιν παίζουμε τα ψηφιακά παιχνίδια στην τάξη. Αποστέλλονται οι σύνδεσμοι και στους γονείς.


4. Επαναχρησιμοποιούμε συσκευασίες φτιάχνοντας παιχνίδια για την τάξη και την αυλή, δημιουργούμε το δικό μας επιτραπέζιο ανακύκλωσης και εμπεδώνουμε όσα μαθαίνουμε για την ανακύκλωση. (αυτό γίνεται με κάθε ευκαιρία για κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς, ακόμα για το bazaar των Χριστουγέννων, για παιχνίδια στο ελαιώνα ή στην τάξη μας κτλ )


5. Συμμετείχαμε μαζί με άλλα τέσσερα νηπιαγωγεία, σε  πρόγραμμα e twinning με τίτλο ‘ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΜΕ ΑΧΡΗΣΤΑ ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΣΚΟΡΠΙΖΩ ΤΗ ΧΑΡΑ’ κατασκευάζοντας χριστουγεννιάτικα στολίδια.




























 

4ο εργαστήριο

                       Ας δώσουμε εξηγήσεις και στα προβλήματα λύσεις.

 

1.  Η επίσκεψη ενός ειδικού προτείνεται. Χωριζόμαστε σε δυο ομάδες και καταγράφουμε α) τα βασικότερα προβλήματα διαχείρισης απορριμμάτων που δημιουργεί η ανθρώπινη συμπεριφορά  β) με ποιες δραστηριότητες οι άνθρωποι φροντίζουν το περιβάλλον. 


2.  Βάσει των φύλλων εργασίας πραγματοποιείται διαγωνισμός επιχειρηματολογίας για τις ανθρώπινες ενέργειες που καταστρέφουν το περιβάλλον και για τις ενέργειες που το φροντίζουν. Τα παιδιά επιχειρηματολογούν στην ολομέλεια.


3.  Ταξινομούν τις εργασίες τους ώστε να απαντούν ανά ζεύγη στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το περιβάλλον, δημιουργώντας έναν «τοίχο προβλημάτων και λύσεων» (π.χ πρόβλημα το πέταγμα των σκουπιδιών στο δρόμο, λύση η χρήση κάδων.) Μπορούμε να φωτογραφίσουμε τις εργασίες των παιδιών και να φτιάξουμε ένα padlet  που μπορεί να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του νηπιαγωγείου. Με τον τρόπο αυτό οι διαπιστώσεις των παιδιών μπορούν να διαχυθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς.


4.  Μπορεί να υπάρξει ενημέρωση και των γονιών μέσω τηλεδιάσκεψης με τον ειδικό , ώστε να διαφυλάξουμε το γεγονός ότι ανακυκλώνουμε σωστά σε σπίτι και σχολείο ( τι πρέπει και τι δεν πρέπει να πετάμε στους κάδους ανακύκλωσης, υλικά-παγίδες κτλ).

 

5ο εργαστήριο:

 

 

α) Ένα θεατρικό με θέμα περιβαλλοντικό, υπό τη συνοδεία τραγουδιών και ήχων από μουσικά όργανα φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα υλικά.

β)Να πούμε το χαρτί…χαρτάκι.

 

1.Κάνοντας παρατηρήσεις, διερευνώντας πηγές και ερχόμενοι σε επαφή με ειδικούς, οι μαθητές βγάζουν τα συμπεράσματά τους, τα οποία αποτελούν τον κύριο σκελετό του σεναρίου για ένα θεατρικό δρώμενο με θέμα του την ανακύκλωση. Με ιδεοθύελλα καταγράφονται α) ο τόπος, β) ο χρόνος, γ) οι ήρωες, δ) το πρόβλημα, ε) το συναίσθημα των ηρώων, ζ)  η δράση και η λύση στο πρόβλημα, η) τα μελλοντικά σχέδια των ηρώων.


Προτεινόμενο τραγούδι ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ – ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΣΠΥΡΟΥ ΛΑΜΠΡΟΥ

Μέσω της ιστορίας τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις γνώσεις τους για τα προβλήματα που σχετίζονται με την ανακύκλωση. α) η υπερκατανάλωση ειδών και η απόρριψή τους β) η επιλογή των ειδών για ανακύκλωση, γ) η κακή προετοιμασία των ανακυκλώσιμων υλικών (ελλιπής καθαριότητα, λανθασμένη ρίψη σε κάδους)

 

2. Κατασκευάζουμε μάσκες, κοστούμια, μουσικά όργανα (σε συνεργασία με την μουσικό του δημοτικού σχολείου)  και σκηνικά από ανακυκλώσιμα υλικά.

Επιλέγονται τα καταλληλότερα είδη και αξιοποιούνται σε συνεργασία με τους γονείς.

(Η χρήση μάσκας προτείνεται ώστε να είναι δυνατός ο διαμοιρασμός μέσω διαδικτύου της βιντεοσκόπησης του θεατρικού).

 

3 Ευαισθητοποίηση των παιδιών στην αλόγιστη χρήση χαρτιού. Βλέπουμε βίντεο με ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΑΡΤΙΟΥ. Κάνουμε τις χρονικές εξελίξεις σε εικόνες. Μαθαίνουμε για τον κύκλο ζωής ενός δέντρου και  φτιάχνουμε το δικό μας παραμύθι με τίτλο ‘ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΤΣΑΛΑΚΩΜΕΝΗΣ ΧΑΡΤΙΝΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΑΣ’



6ο εραστήριο :

                                  Ας δείξουμε σε όλους ό,τι μάθαμε.

   1.Οι μαθητές οργανώνουν και υλοποιούν δράσεις ενημέρωσης της εκπαιδευτικής κοινότητας και του οικογενειακού τους περιβάλλοντος.

1.    2.Δημιουργία αφίσας για το θεατρικό δρώμενο ή και αφισών ανακύκλωσης που μπορούν να μοιραστούν σε καταστήματα της περιοχής.

2.    3.Δημιουργία προσκλήσεων από ανακυκλωμένα υλικά για το θεατρικό δρώμενο.

3.   4.Παρουσίαση δρώμενου και βιντεοσκόπηση για ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου και για διαμοιρασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα.  

7ο εργαστήριο :

                      Πόσο χρήσιμα είναι τα άχρηστα; Αξιολόγηση.

1.       Συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργία του τελικού εννοιολογικού χάρτη ε ιδεοθύελλα. Προτεινόμενες ερωτήσεις:

-          Θα σας διαβάσω από τον πρώτο χάρτη τι πιστεύατε για τα απορρίμματα. Θέλω να μου εντοπίσετε διαφορές σε όσα γνωρίζετε τώρα με όσα γνωρίζατε πριν. Ποια είναι η πιο σημαντική αλλαγή; Τελικά τι είναι απορρίμματα;

-          Αναρωτιέμαι πως θα μπορούσαμε να τα μειώσουμε;

-          Αναρωτιέμαι τι θα συμβεί τελικά αν δεν κάνουμε ανακύκλωση;

-          Που νομίζετε ότι βοηθήσατε όταν μαθαίναμε όλα αυτά τα πράγματα;

-          Ποια από όλες τις δραστηριότητες που κάναμε σας άρεσε περισσότερο και γιατί;

-          Πως νιώθετε για όλα όσα κάναμε και για όλα όσα μάθατε;

-          Με τι θα θέλατε να ασχοληθούμε μετά; Πως νομίζετε ότι θα το κάναμε;

2.       Συμπλήρωση της Κλείδας Αξιολόγησης κάθε μαθητή και το ερωτηματολόγιο αυτό-αξιολόγησης για την ολοκλήρωση αξιολόγησης του προγράμματος.

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας.

α) Συνεργασία με τον δήμο μας και επίσκεψη ειδικού για την ανακύκλωση.

Ειδικοί κάδοι από το δήμο και κομποστοποιητής στην αυλή του σχολείου μας.

β) Συμμετοχή στο πρόγραμμα ανακύκλωσης του δήμου « follow green».

γ) Συνεργασία με τη WWF ή την action aid εφόσον το υλικό και οι δράσεις που προτείνουν για την προστασία του περιβάλλοντος αφορούν το θέμα της ανακύκλωσης.

δ) Τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων για το περιβάλλον καθώς και το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό.

ε) συνεργασία με το συστεγαζόμενο δημοτικό σχολείο.

Τελικά προϊόντα που παρήχθησαν από τους μαθητές κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων:

1.       Αφίσες

2.       Θεατρικό (σκηνικά, κοστούμια, αξεσουάρ)

3.       Παιχνίδια από ανακυκλώσιμα υλικά

4.       Μουσικά όργανα

5.       Επιτραπέζιο παιχνίδι ανακύκλωσης

6.       Γωνιά ανακύκλωσης στο νηπιαγωγείο

7.       Δικό μας ανακυκλωμένο χαρτί

 

 Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία που παρήχθησαν από τους μαθητές κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων:

1.       Αφίσες

2.       Θεατρικό (σκηνικά, κοστούμια, αξεσουάρ)

3.       Παιχνίδια από ανακυκλώσιμα υλικά

4.       Μουσικά όργανα

5.       Επιτραπέζιο παιχνίδι ανακύκλωσης

6.       Γωνιά ανακύκλωσης στο νηπιαγωγείο

7.       Δικό μας ανακυκλωμένο χαρτί







Αξιολόγηση- Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση – εκδηλώσεις διάχυσης:

Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προγράμματος σε επίπεδο γνώσεων και Δεξιοτήτων Μάθησης, Νου, Ζωής και Τεχνολογίας προτείνεται η χρήση Κλείδας Αξιολόγησης. Επίσης η σύγκριση του αρχικού με τον τελικό εννοιολογικό χάρτη.

Οι εκδηλώσεις διάχυσης αφορούν στην θεατρική παράσταση και τη διάχυση της βιντεοσκόπησης  της, στην ιστοσελίδα του νηπιαγωγείου. Επίσης είναι δυνατό να δημιουργηθεί σελίδα ειδικά για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, οπότε μπορούν να αναρτηθούν οι εργασίες, οι κατασκευές αλλά και συνολικά η πορεία υλοποίησης του.   

Φύλλα εργασίας

Όλα τα φύλλα εργασίας που χρησιμοποιούνται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι

ανοιχτού τύπου, βάσει των αρχών της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, χωρίς να

υπάρχει πρόβλεψη σωστού -λάθους, όλες οι απαντήσεις θεωρούνται αποδεκτές και

άξιες συζήτησης και παρουσίασης. Η μορφή που προτείνεται να έχουν είναι η εξής:

Δημιουργία πλαισίου για την αποτύπωση των παιδιών και πλαισίου για την

καταγραφή των απαντήσεων των παιδιών στα ερωτήματα.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι σε όλα τα φύλλα εργασίας, ο/η εκπαιδευτικός ρωτά ατομικά τα παιδιά και ζητά να απαντήσουν στα ερωτήματα που θέτονται, είτε πρόκειται για ατομική είτε για συνεργατική δραστηριότητα. Συνηθισμένες ερωτήσεις που προτείνονται να γίνονται ανεξαρτήτως του θέματος του φύλλου εργασίας είναι οι εξής: (α) Εξήγησε μου γιατί το λες αυτό; (β) Πως το σκέφτηκες αυτό; (γ) Πως σε έκανε να νιώσεις αυτό;

(δ) Τι νομίζεις θα συνέβαινε αν…;

Διενεργούνται, λοιπόν, συνεντεύξεις με τη μορφή σύντομων δομημένων συζητήσεων

που βοηθούν να κατανοήσει ο/η εκπαιδευτικός τη σκέψη του παιδιού, αλλά και το

ίδιο το παιδί να μπορέσει να εκφράσει γνώσεις, σκέψεις και συναισθήματα.




                                                          ΤΕΛΟΣ







Δεν υπάρχουν σχόλια: