ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ
Παρατίθεται το σχέδιο δράσης του 2ου εργαστηρίου μας καθώς και φωτογραφικό υλικό από την υλοποίησή του.
Β3.
Σχέδιο δράσης του Τμήματος-Θεματικός Κύκλος
«Ενδιαφέρω
και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»
ΣΧΕΔΙΟ
ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2020-21 |
|
|
|
|
Θεματικός
Κύκλος: Ενδιαφέρομαι
και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες: « Εθελοντισμός» |
Τίτλος/τίτλοι
προγραμμάτων Ενδιαφέρομαι
και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Πηγή προγράμματος: εδώ |
Ο δικός
μας τίτλος: « Αγαπώ και φροντίζω τα αδέσποτα » |
Στόχοι
Σχεδίου Δράσης |
Στον κύκλο των
δραστηριοτήτων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που
αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης. Με
δεδομένο ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δυσκολεύονται να χειριστούν και να
κατανοήσουν αφηρημένες έννοιες, όπως «δικαιώματα», «εθελοντισμός»,
«αλληλεγγύη», βασική μέριμνά μας θα είναι η οργάνωση
δραστηριοτήτων που θα ενισχύουν τη συνεργασία , την αλληλεγγύη και το κλίμα
αλληλοσεβασμού και ενσυναίσθησης μέσα
στην τάξη, με μαθητοκεντρικές και βιωματικές μεθόδους Οι δραστηριότητες, το κλίμα, η οργάνωση της τάξης, οι σχέσεις
και ο τρόπος επικοινωνίας των νηπίων παίζουν μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη
κοινωνικών δεξιοτήτων και μιας γενικότερης κουλτούρας σεβασμού των
δικαιωμάτων. Εκκινώντας από αυτήν την παραδοχή, ο θεματικός κύκλος θα
στοχεύσει περισσότερο στην ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων, στην υιοθέτηση
αξιών και προτύπων σεβασμού και συνεργασίας και λιγότερο σε γνωστικούς
στόχους. Αφού κατανοήσουν οι μαθητές τις έννοιες και αξίες που συνδέονται
με τον εθελοντισμό και γνωρίσουν οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών,
επιλέγουν τον τομέα δράσης τους (συνάνθρωπος, ζώα, περιβάλλον, κοινωνική ζωή)
και κάνουν έναν σχεδιασμό για τη σχολική χρονιά. Οι μαθητές καλούν τις
οικογένειές τους, κοινωνικούς εταίρους και την τοπική κοινωνία να συμβάλουν
στις ομαδικές εθελοντικές πρωτοβουλίες τους. Παράλληλα, ιδιαίτερη βαρύτητα θα
δοθεί σε δράσεις που αναδεικνύουν και καλλιεργούν τα 4 C’s (κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία και
δημιουργικότητα) και γενικότερα τις δεξιότητες του 21ου αιώνα. Χρήσιμο υποστηρικτικό
υλικό: εδώ Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος - Ιανουάριος |
Ακολουθία εργαστηρίων: η δόμηση των επιμέρους εργαστηρίων
έγινε με αξιοποίηση της ταυτότητας του προγράμματος https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=19921 |
|
Εργαστήριο
1 (3
διδακτικές ώρες) Προσεγγίζοντας την έννοια του εθελοντισμού |
Το πρώτο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του τρίτου θεματικού κύκλου ξεκινά
με 3 δραστηριότητες ομαδικότητας και συνεργασίας με συνολική διάρκεια 1
διδακτικής ώρας. Ενδεικτικές δραστηριότητες: 1η δραστηριότητα: ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ τα παιδιά σε ζευγάρια,
ένας ο οδηγός που κατευθύνει το άλλο παιδί μέσα στην τάξη, πιάνοντάς το πίσω
από τους ώμους ή από το μπράτσο. 2η δραστηριότητα: ένα παιδί ξαπλώνει κάθεται πάνω σ
ένα μεγάλο πανί που υποτίθεται είναι ασθενοφόρο…τα υπόλοιπα προσπαθούν να συνεργαστούν
και να το μεταφέρουν στο νοσοκομείο
τραβώντας το πανί. 3η δραστηριότητα: τα παιδιά ανά 4-5 συνεργάζονται και
μεταφέρουν ένα πλαστικό ποτηράκι που το πιάνουν με κορδόνια και λάστιχο. Ακολουθεί συζήτηση με τους μαθητές για τα σημαντικά σημεία αυτών
των δραστηριοτήτων (πώς χρησιμοποιήσαμε τα χέρια μας, τι χρειάστηκε να κάνουν
για να τις πραγματοποιήσουν, μπορούσαν να τις πραγματοποιήσουν χωρίς τη
συνεργασία των άλλων κοκ), με στόχο να αναδειχθούν οι έννοιες της ομαδικότητας
και της συνεργασίας. Τις επόμενες 2 διδακτικές ώρες , 1η δραστηριότητα: ακούμε το τραγούδι των Locomodo
ΧΕΡΙΑ ΣΑΝ ΚΙ ΑΥΤΑ https://www.youtube.com/watch?v=IFnv9vxubYc&ab_channel=EducationofInformatics και παίζουμε παντομίμα
με αυτό. Τα παιδιά ζωγραφίζουν ελεύθερα το τραγούδι. 2η δραστηριότητα: βλέπουμε
από την φωτοθήκη του Νοιάζομαι και Δρω, στο https://noiazomaikaidrw.gr/fotothiki/ άλλες φωτογραφίες με
εθελοντικές δράσεις και συζητούμε για
το περιεχόμενό τους. Ενδεικτικές ερωτήσεις: σε τι μοιάζουν αυτές οι φωτογραφίες;
Γιατί νομίζετε ότι οι άνθρωποι (οι εικονιζόμενοι) κάνουν (περιγραφή της
πράξης, π.χ. σβήνουν τη φωτιά, ταΐζουν τον σκύλο), υπάρχει ανάγκη; Πώς το
σκέφτηκαν να το κάνουν; Στόχος του εργαστηρίου είναι: Α. ως προς τις δεξιότητες του 21ου αιώνα και σε συνδυασμό
με τις δεξιότητες του νου και τις δεξιότητες ζωής: οι μαθητές 1. να κατανοήσουν την αξία των
συμμαθητών και συμμαθητριών τους ως συνεργατών [καλλιέργεια κριτικής σκέψης],
2. να συνεργαστούν [καλλιέργεια συνεργασίας]
και 3. να μάθουν πώς να αξιοποιούν τα κατάλληλα μέσα, ώστε να επικοινωνούν
την οπτική τους και τη γνώμη τους στην ομάδα [καλλιέργεια δεξιοτήτων
επικοινωνίας]. Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές 1. να εκφράσουν τις
πρότερες γνώσεις τους σχετικά με το θέμα ή τις υποθέσεις τους σχετικά με αυτό
[«τι σκέφτονται, όταν ακούν τη λέξη « εθελοντισμός»], 2. να οδηγηθούν
σταδιακά και με τη βοήθεια εποπτικού και ψηφιακού υλικού στην αναγνώριση κοινωνικών δεξιοτήτων και την αναγκαιότητα
αυτών . |
Εργαστήριο
2 (3
διδακτικές ώρες) «Ανθρώπινα
δικαιώματα και εθελοντισμός» |
Το δεύτερο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του τρίτου θεματικού κύκλου αποτελείται
από 3 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 3 διδακτικών ωρών. Ενδεικτικές δραστηριότητες: 1η δραστηριότητα:
αξιοποιούμε το μεγάλο βιβλίο της unisef της τάξης μας με εικόνες, και
συζητούμε για κάτι που δεν μας αρέσει που συμβαίνει σε κάποια παιδιά….για το
δίκαιο και το άδικο και τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά γι’ αυτό. Εισάγουμε τη
έννοια δικαίωμα. https://schoolpress.sch.gr/efimerida/?p=398 εδώ βλέπουμε την
ιστορία της unisef με εικόνες και λέξεις. 2η δραστηριότητα: Αξιοποίηση του παραμυθιού της συναδέλφου
Γιώτας Καλτσίδου, «έχω κι εγώ δικαίωμα», αναπαράσταση του παραμυθιού και εκμάθηση του αντίστοιχου τραγουδιού. 3η δραστηριότητα: Τα παιδιά ζωγραφίζουν ένα δικαίωμα και
φτιάχνουμε το παζλ των δικαιωμάτων. Στόχος του
εργαστηρίου είναι: Α. ως προς τις δεξιότητες του νου: οι μαθητές 1. να περιγράφουν, να
διατυπώνουν ερωτήματα, να προβληματίζονται και να ερμηνεύουν με αφορμή την
παρατήρηση ψηφιακού και έντυπου εποπτικού υλικού σχετικά με τα δικαιώματα. Οι
βασικές ρουτίνες (στρατηγικές) σκέψης που θα αξιοποιηθούν θα είναι οι εξής:
α. «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι» και β. «Τι σε κάνει να
το λες αυτό;», 2. να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται
κάθε νέα πληροφορία με δημιουργικό τρόπο. Η ρουτίνα (στρατηγική) σκέψης που
θα αξιοποιηθεί θα είναι κυρίως οι «Δημιουργικές Συγκρίσεις». Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές1. Να
προβληματιστούν σχετικά με το δίκαιο και άδικο και το τι μπορούν να κάνουν τα
ίδια γι αυτό (εθελοντισμός και ανθρώπινα δικαιώματα) 2.να σκεφτούν γύρω από
τα ανθρώπινα δικαιώματα 3. να γνωρίσουν τους Παγκόσμιους Οργανισμούς που
δραστηριοποιούνται για την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων, 4. να
συνειδητοποιήσουν τον τρόπο που η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων
συνδέεται με την ατομική μας ευτυχία. |
Εργαστήριο
3 (3
διδακτικές ώρες) «Ο
εθελοντισμός, ο εθελοντής και τα χαρακτηριστικά τους» Ποιος
είμαι , για τι νοιάζομαι και τι ελπίζω. |
Το τρίτο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του τρίτου θεματικού κύκλου αποτελείται από 4 δραστηριότητες με συνολική
διάρκεια 3 διδακτικών ωρών. Ενδεικτικές
δραστηριότητες: 1η δραστηριότητα: Αφήγηση
μιας ιστορίας εθελοντισμού-το παραμύθι της συναδέλφου Γιώτας Καλτσίδου
«ανθρώπων χέρια». Συζήτηση γύρω από αυτό , δραματοποίηση του παραμυθιού, ζωγραφίζουν
εικόνες που σκέφτηκαν από την ιστορία. 2η δραστηριότητα: ένα παιδί ξαπλώνει κάτω και οι υπόλοιποι
φτιάχνουν το περίγραμμά του. Ο εκπαιδευτικός τους ζητά να σκεφτούν τι
γνωρίζουν, τι μπορούν να κάνουν καλά, με τι τους ενδιαφέρει να ασχοληθούν. Να
σκεφτούν ποιο μέρος του σώματος χρειάζεται για κάθε δεξιότητα.
Συμπεριλαμβάνονται φυσικές σωματικές δεξιότητες(π.χ. τραγούδι , ποδηλασία,
ποδόσφαιρο), πνευματικές (π.χ. μαθηματικά, σκάκι), και προσωπικές ικανότητες
(π.χ. να είσαι φίλος, να μην θυμώνεις εύκολα, να βοηθάς άλλους). Τα παιδιά
καταγράφουν με ζωγραφιά ή κολλάζ αυτό που κάνουν καλά ή τους αρέσει, πάνω στο
αντίστοιχο μέρος του σώματος με το όνομά τους. Π.χ. αν κάποιος είναι καλός
στο ποδόσφαιρο κολλούν μια μπάλα στο πόδι, αν κάποιος ενδιαφέρεται για τα ζώα
κολλούν ένα ζώο κοντά στην φιγούρα. Συζητούν αν αυτά τα ενδιαφέροντά τους
μπορούν ή θέλουν να τα μοιραστούν με άλλους. Να τα αξιοποιήσουν και να
βοηθήσουν κάποιους που το χρειάζονται. ΄Έτσι π.χ. ο μαθητής που αγαπά τα ζώα
μπορεί να αναλάβει να βάζει τροφή στις φωλιές των πουλιών. 3η δραστηριότητα: συζήτηση συνειδητοποίηση από τα
παιδιά του γύρω από το τι μου αρέσει να κάνω και τι με δυσκολεύει. Σύνδεση
της λέξης του εθελοντισμού με το ρήμα
ΘΕΛΩ…τι θέλω να κάνω εγώ για τους άλλους. 4η δραστηριότητα : αποτυπώνουν σε φύλλο εργασίας το
τι θέλουν να κάνουν για τους άλλους. Στόχος του εργαστηρίου είναι: Α. ως προς τις δεξιότητες του νου: οι μαθητές 1. να περιγράφουν, να
διατυπώνουν ερωτήματα, να προβληματίζονται και να δίνουν εξηγήσεις σχετικά με
την έννοια του «εθελοντισμού». Οι
βασικές ρουτίνες (στρατηγικές) σκέψης που θα αξιοποιηθούν θα είναι οι εξής:
α. «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι» και β. «Τι σε κάνει να
το λες αυτό;», 2. να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται
κάθε νέα πληροφορία με δημιουργικό τρόπο. Η ρουτίνα (στρατηγική) σκέψης που
θα αξιοποιηθεί θα είναι κυρίως οι «Δημιουργικές Συγκρίσεις». Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές 1. να γνωρίσουν την
έννοια « εθελοντισμού» και να την αντιληφθούν μέσα από ένα σύνολο αφηγήσεων ,περιγραφών,2. Να
ευαισθητοποιηθούν και να σκεφτούν, να νοιαστούν για τις ανάγκες που
υπάρχουν γύρω μας (ενσυναίσθηση) 3. να
κατανοήσουν τη σημασία του σεβασμού στις διαφορετικές ικανότητες και
προτιμήσεις του καθενός και 3. να συνειδητοποιήσουν ότι όλοι μας, αν ΘΕΛΗΣΟΥΜΕ
μπορούμε να καταφέρουμε να δώσουμε χαρά στους άλλους, και να βοηθήσουμε
συνανθρώπους , ζώα, την φύση. |
Εργαστήριο
4 (2
διδακτικές ώρες) «ΟΛΟΙ
ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ Σχέδιο δράσης-Προετοιμασία - Σχεδιασμός» |
Το τέταρτο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του τρίτου θεματικού κύκλου αποτελείται από 3 δραστηριότητες με συνολική
διάρκεια 2 διδακτικών ωρών. Αφού κατανοήσουν οι μαθητές τις έννοιες και αξίες που συνδέονται
με τον εθελοντισμό και γνωρίσουν οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών,
επιλέγουν τον τομέα δράσης τους (συνάνθρωπος, ζώα, περιβάλλον, κοινωνική ζωή)
και κάνουν έναν σχεδιασμό με βάση τις πραγματικές τους ανάγκες. Φροντίζω τον
κήπο μου (ο ελαιώνας μας), τα πουλιά που ζουν σ αυτόν και πεινούν το χειμώνα
και τα αδεσποτάκια της γειτονιάς έξω από τον ελαιώνα. Οι μαθητές καλούν τις
οικογένειές τους, φιλοζωικές και την τοπική κοινωνία να συμβάλουν στις
ομαδικές εθελοντικές πρωτοβουλίες τους. Ενδεικτικές δραστηριότητες: 1η δραστηριότητα: γνωρίζουμε
έναν φορέα …καλούμε την φιλοζωική της πόλης μας. Έχουμε ετοιμάσει ερωτήσεις
που αφορούν ·
Τι έργο προσφέρουν αυτοί οι εθελοντές ·
Αν πληρώνονται ή όχι γι αυτό και γιατί ·
Αν υπάρχουν και άλλοι φορείς που κάνουν το ίδιο έργο ·
Γιατί είναι σημαντικό το έργο τους ·
Και με ποια δικαιώματα συνδέεται η δράση τους 2η δραστηριότητα:
δημιουργία ιστογράμματος του τι θέλουμε να κάνουμε(κατασκευή σπιτιού
για τα αδεσποτάκια και φροντίδα για τροφή , κατασκευή φωλιών για τα πουλιά
του ελαιώνα, φροντίδα του κήπου), υλικά που θα χρειαστούμε και πώς θα τα
βρούμε 3η δραστηριότητα: σκεφτόμαστε και αποφασίζουμε από ποιους θα
ζητήσουμε βοήθεια…φιλοζωικές , δήμος, γονείς. Επικοινωνία με την ΑΝΙΜΑ, το
σύλλογο προστασίας και περίθαλψής άγριας ζωής. Συνδεθήκαμε και ξεναγηθήκαμε
ζωντανά στις εγκαταστάσεις. Γνωρίσαμε τα ζώα που περιθάλπονταν εκεί, αλλά και
το προσωπικό που δρα εθελοντικά. Υιοθετήσαμε μία χελώνα και έναν
κοκκινολαίμη, αφού ψηφίσαμε την προτίμησή μας. Μας στάλθηκε χαρτί υιοθεσίας καθώς
με τη συμμετοχή των γονέων στη δράση, ενισχύσαμε οικονομικά το σύλλογο Στόχος του
εργαστηρίου είναι: Α. ως προς τις δεξιότητες του νου: οι μαθητές 1. να κατανοήσουν την δύναμη του
όλοι μαζί μπορούμε. Οι βασικές
ρουτίνες (στρατηγικές) σκέψης που θα αξιοποιηθούν θα είναι οι εξής: α. «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι»,
β. «Τι σε κάνει να το λες αυτό;» και γ. «Λεπτομέρειες»,
2. να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται κάθε νέα πληροφορία με
δημιουργικό τρόπο. Η ρουτίνα (στρατηγική) σκέψης που θα αξιοποιηθεί θα είναι
κυρίως οι «Δημιουργικές Συγκρίσεις». Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές 1. Να
προβληματιστούν σε πραγματικές πλέον συνθήκες για το ποιες ανάγκες υπάρχουν
στο περιβάλλον τους 2. να κατανοήσουν ότι η
δική τους συνεισφορά΄ είναι σημαντική για να βελτιωθεί η ζωή των γύρω. και 3. να
ευαισθητοποιηθούν για την ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων των πλασμάτων που
ζουν κοντά τους. (πουλιά και ζώα στον ελαιώνα μας) |
Εργαστήριο
5 (2
διδακτικές ώρες) «
δράσεις ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης» |
Το πέμπτο
Εργαστήριο Δεξιοτήτων του τρίτου θεματικού κύκλου έχει τίτλο αποτελείται από
3 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 2 διδακτικών ωρών. Ενδεικτικές
δραστηριότητες: 1η
δραστηριότητα: κατασκευή αφίσας .
Ζωγραφίζουν ατομικά σε χαρτάκια δράσεις εθελοντικές και φτιάχνουν ένα κολλάζ
με στόχο να ευαισθητοποιήσουν τις οικογένειές τους σε θέματα εθελοντισμού. 2η
δραστηριότητα: φτιάχνουμε όλοι μαζί
παιχνίδι παντομίμας με κάρτες που παριστούν εθελοντικές δράσεις (π.χ
δενδροφύτευση, πάω τον σκύλο βόλτα, φροντίζω τον κήπο του σχολείου, βοηθώ
κάποιον με αναπηρία). Τα παιδιά το παίζουν σε ομάδες. 3η
δραστηριότητα: δημιουργία από κοινού
ενός συνθήματος (ποίημα ή τραγούδι), που μπορεί να τυπωθεί σε μπλουζάκι ή
καπέλο. Στόχος
του εργαστηρίου είναι: Οι
δράσεις για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση συνδέονται με την ιδιότητα του
ενεργού πολίτη. Τα παιδιά είναι καλό να γνωρίζουν πως όσοι περισσότεροι
γνωρίζουν για την δράση τους τόσο καλύτερο αποτέλεσμα θα έχει. |
Εργαστήριο 6 (3 διδακτικές ώρες) « υλοποίηση της δράσης» |
Το έκτο Εργαστήριο
Δεξιοτήτων του τρίτου θεματικού κύκλου
αποτελείται από δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 3 διδακτικών ωρών. Τα παιδιά
έχουν συγκεντρώσει υλικά που χρειάζονται και με την βοήθεια γονέων και φορέων
κατασκευάζουν τις φωλιές και το σπιτάκι του σκύλου. Στόχος του
εργαστηρίου είναι: Να
πειραματιστούν με τα υλικά και να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τα οδηγήσουν
στην υλοποίηση των στόχων τους. Να
συνεργαστούν και να αλληλοεπιδράσουν
μεταξύ τους ενώνοντας τις ιδιαίτερες ικανότητες του καθενός φτιάχνοντας ένα
σύνολο ανθρώπων με κοινό στόχο και κοινή ελπίδα. |
Εργαστήριο
7 (2
διδακτικές ώρες) «Αξιολόγηση» |
Το έβδομο Εργαστήριο
Δεξιοτήτων του τρίτου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Αξιολόγηση». Αποτελείται
από 3 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 2 διδακτικών ωρών. Στόχος του εργαστηρίου
είναι: Α. ως προς τις δεξιότητες
μάθησης (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία): οι μαθητές να ερμηνεύσουν και να
κατανοήσουν την αξία των συμμαθητών τους ως συνεργατών [κριτική σκέψη], να
μετασχηματίσουν τα προσωπικά τους βιώματα μέσα από βιωματικές δράσεις
[δημιουργικότητα], να συνεργαστούν [συνεργασία] και να μάθουν πώς να
αξιοποιούν τα κατάλληλα μέσα, ώστε να επικοινωνούν την οπτική τους και τη
γνώμη τους στην ομάδα [καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας]. Β. ως προς τις δεξιότητες
του νου: οι μαθητές 1. να προβούν με την καθοδήγηση και υποστήριξη του/της
νηπιαγωγού σε οργανωτική, αναλυτική και παραγωγική επεξεργασία των
συλλεγμένων δεδομένων της θεματικής ενότητας και 2. να έχουν επίγνωση,
παρακολούθηση και έλεγχο της σκέψης τους. Γ. ως προς το θέμα:
οι μαθητές 1. να κατανοήσουν τον ρόλο της ομάδας και την αξία της συνεργασίας
και 2. να έχουν κατανοήσει τους βασικούς άξονες του θέματος του συγκεκριμένου
κύκλου. Ενδεικτικές
δραστηριότητες: 1η δραστηριότητα: Αξιολόγηση: «Τότε
νόμιζα – Τώρα ξέρω»: οι μαθητές αποτιμούν το πρόγραμμα και την
ολοκλήρωση του τρίτου θεματικού κύκλου, ξεκινώντας με αυτά που γνώριζαν στην
αρχή σε αντιπαραβολή με όσα έχουν κατακτήσει με την ολοκλήρωση του
προγράμματος. 2η
δραστηριότητα: διαμορφώνεται ένας τελικός εννοιολογικός χάρτης, τον οποίο οι
μαθητές και οι μαθήτριες συγκρίνουν με τον αρχικό. 3η
δραστηριότητα: οι μαθητές και οι μαθήτριες αποτυπώνουν εικαστικά τις
εντυπώσεις και τα σημεία του θεματικού κύκλου που θεωρούν πιο σημαντικά ή πιο
ενδιαφέροντα. |
Προσαρμογές
για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών/τριών |
Οι προσαρμογές που θα βοηθήσουν στη συμμετοχή και ένταξη όλων
των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των 7
εργαστηρίων του τρίτου θεματικού κύκλου, αφορούν κυρίως τη διδακτική
προσέγγιση. Θα αξιοποιηθεί ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, ρουτινών
σκέψης, ενώ αξιοποιώντας εποπτικό και ψηφιακό υλικό, βιωματικές δράσεις,
τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, ο Κύκλος θα επιδιώξει να συμπεριλάβει όλους
τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός. |
Φορείς
και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν
το πρόγραμμά μας |
Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς
που συμμετέχουν σε αυτό, ενώ θα επιχειρηθεί διαθεματική διασύνδεση του
θέματος « εθελοντισμός » |
Τελικά
προϊόντα που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια
των εργαστηρίων |
Φωλιές για τα πουλιά, σπιτάκι για τα αδέσποτα
σκυλάκια της περιοχής, φροντίδα των πουλιών του ελαιώνα, με προμήθεια τροφής
και σπόρων στις αυτοσχέδιες ταΐστρες. Αφίσα. |
Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες κατά
τη διάρκεια των εργαστηρίων |
Βιβλίο , παραμύθια, θεατρικό παιχνίδι, φύλλα
εργασίας, παζλ, επιτραπέζια παιχνίδια. |
Αξιολόγηση
- Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση |
Το πρόγραμμα αξιολογείται με βάση τους αρχικούς στόχους
αναφορικά με τις δεξιότητες του 21ου αιώνα και τις δεξιότητες του νου, όπως
έχουν αναφερθεί στον βασικό προσανατολισμό του προγράμματος. Αναμένεται οι
μαθητές και οι μαθήτριες να μπορούν να αναφέρουν και να εξηγούν μερικά από τα
βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, να αντιλαμβάνονται τον ρόλο και την ιδιαίτερη
ευθύνη του κάθε ανθρώπου στην προάσπιση των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων σε
ολόκληρο τον κόσμο και να κατανοούν την αξία της ανάληψης πρωτοβουλίας και δράσης
για το καλό των πιο αδύναμων (ή αδικημένων) συνανθρώπων μας. Οι στόχοι αυτοί
θα επιτευχθούν μέσα από τις ποικίλες διαθεματικές δραστηριότητες των
εργαστηρίων. Το πρόγραμμα προβλέπει περιγραφική αξιολόγηση, η οποία και
αποτελεί μία συστηματική και καλά οργανωμένη διαδικασία συλλογής και ανάλυσης
δεδομένων. Αποσκοπεί στη συνεχή παρακολούθηση και ανίχνευση εμποδίων στη
μάθηση, στη διάγνωση δυνατών σημείων και αδυναμιών στις διδακτικές επιλογές,
στην ενεργό εμπλοκή των μαθητών στην αξιολόγησή τους. Είναι για τους παραπάνω
λόγους αναπόσπαστο στοιχείο της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Κατά την αξιολόγηση του Σχεδίου Δράσης, ο μαθητής θα αξιοποιήσει
ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης με σκοπό να προβληματιστεί σχετικά με την ποιότητα
της εργασίας του/της, να κρίνει τον βαθμό στον οποίο πέτυχε συγκεκριμένους
και σαφείς στόχους και βεβαίως να αναθεωρήσει αναλόγως, αν χρειαστεί. |
Εκδηλώσεις
διάχυσης και Συνολική αποτίμηση της υλοποίησης
της υποδράσης |
Αφού τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν με τα πρώτα
εργαστήρια, άρχισαν μόνα τους να προτείνουν δράσεις . Έτσι, μίλησαν στους γονείς
τους οι οποίοι ενημερώθηκαν από τις εκπαιδευτικούς
για το πρόγραμμα και πρόσφεραν εθελοντικά,
απαραίτητα υλικά για τις κατασκευές. Στο νηπιαγωγείο έφταναν
καθημερινά μεγάλες ποσότητες σκυλοτροφής, γατοτροφής αλλά και σπόροι για τις ταΐστρες
που κρεμάσαμε στα κλαδιά των δέντρων του ελαιώνα. Με την κατασκευή αφίσας που αφορά την
προστασία των αδέσποτων ζώων, και η οποία αναρτήθηκε σε εμφανές σημείο έξω
από το νηπιαγωγείο, έγινε προσπάθεια ευαισθητοποίησης όλης της σχολικής
κοινότητας. Ταΐστρες
για τα πουλιά Σπιτάκι για αδέσποτα Αφίσα |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου